Müzik Eğitimcileri Derneği (MÜZED) Genel Merkezi Meşrutiyet Caddesi Hatay Sokak No: 5/ 10 Kızılay- ANKARA
(312) 419 03 98 bilgi@muzed.org.tr

PROF. DR. YILDIRAY ERDENER’İ YİTİRDİK

Müzik eğitimcisi, viyolonsel sanatçısı, 1973-1974 yıllarında Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü Başkanı, Etnomüzikoloji ve Halk Bilimi uzmanı, yazar Prof. Dr. Yıldıray Erdener‘i 3 Mayıs 2021 günü 83 yaşında İstanbul’da evinde yitirdik. Prof. Dr. Yıldıray Erdener öğretmenimizin, 6 Mayıs 2021 Perşembe günü saat 15:00’te İstanbul, Zeytinburnu İlçesinde bulunan Eski Kozlu Mezarlığı’nda (Topkapı’ya yakın olan bölümde) toprağa verileceği bildirildi.

Allah rahmet eylesin, huzur ve ışık içinde uyusun. Prof. Dr. Yıldıray Erdener öğretmenimizin ailesine, yakınlarına, öğrencilerine, müzik eğitimcileri, sanatçıları, araştırmacıları topluluğuna başsağlığı ve sabırlar dileriz.

Prof. Dr. Yıldıray Erdener‘i, Müzik Yazarı Sayın Şefik Kahramankaptan‘ın Sanattan Yansımalar‘da yayımlanmış olan yazısı ile anıyoruz.

Müzik Eğitimcileri Derneği (MÜZED) Merkez Yönetim Kurulu

Prof. Dr. Yıldıray Erdener’i yitirdik…

Zuckmayer’in öğrencisiydi, Gazi’den sonra Almanya ve Amerika’da eğitim gördü, uzun yıllar ABD üniversitelerinde ders verdi.

03 Mayıs 2021 – 20:33 – Güncelleme: 03 Mayıs 2021 – 20:46

Viyolonsel sanatçısı, Etnomüzikoloji ve Halk Bilimi uzmanı, Sanattan Yansımalar’ın köşe yazarlarından Prof. Dr. Yıldıray Erdener (1938-2021), geçirdiği ameliyattan sonra uzun süredir tedavisine devam edildiği İstanbul’daki evinde 3 Mayıs 2021 günü saat 14.15 sularında vefat etti.

Üç çocuk babası olan Erdener, Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü’nden mezun olduktan sonra devlet bursuyla Almanya’da Freiburg’daki Müzik Yüksek Okulu’nda 6 yıl süreyle viyolonsel eğitimi gördü. 1969-1975 yılları arasında Gazi Eğitim Enstitüsü Müzik Bölümü’nde öğretmenlik ve bir yıl Müzik Bölüm Başkanlığı yaptı. Prof. Eduard Zuckmeier (piyano), H. Hüseyin Akbulut ( keman) ve kendisinin viyolonsel sanatçısı olarak yer aldığı piyanolu üçlü ile konserler verdi. Prof. Zuckmeier’in ölümünden sonra Gazi Müzik Bölümü’ndeki dağılma sırasında, Amerika’ya giderek İndiana Üniversitesinde Etnomüzikoloji ve Halkbilimi dallarında lisansüstü(M.A) ve doktora (1987) öğrenimi yaptı , burada “The Anthropology of Music” kitabının  yazarı ünlü Alan Merriam’in öğrencisi oldu.

Bir yıl “Kaliforniya Berkeley” ve “Lowell MA” gibi üniversitelerde öğretim görevlisi olarak çalıştıktan sonra “Lawrence MA”eyaletinde bir araştırma projesini yönetti. 1993-2010 yılları arasında Austin’daki Teksas Ünversitesi’nde “Ortadoğu Folkloru”, “Orta Asya ve Türkiye’de Müzik Kültürü”, “Sibirya ve Orta Asya’da Şamanizm”, “Türk Dili ve Edebiyatı” gibi dersler verip 2010’da emekli oldu. Emeklilik döneminde Türkiye’ye dönerek İstanbul’da yaşamaya başladı. 2017’den itibaren Sanattan Yansımalar portalinde aralıklı olarak yazmaya başladı. 2020’de pankreas rahatsızlığı nedeniyle ameliyat edilen Yıldıray Erdener, bir süre hastanede kaldı, daha sonra evinde nekahat dönemini geçirmeye başladı ancak 3 Mayıs 2021 günü sonsuzluğa uçtu. SANATTAN YANSIMALAR, tüm yakınlarına ve sevenlerine sabırlar diler.

Erdener’in Saha Araştırma Projeleri:1997-2000 yılları arasında “Türk Kadın Aşıkların Aşık Olma Süreci ve Erkek Aşıklarla Olan İlişkileri”, 1982 “Fulbright Araştırma Bursu”yla bir yıl Kars’ta “Çobanoğlu Kahvehanesinde Aşık Karşılaşmaları ve Aşıklık Geleneği”, 1981 Haziran ayında Manitoba, Kanada’da “Pow-Wow Şarkı ve Ritüelleri”,1978 Güney Indiana Eyaletinde “Eski Alman Halk Türküleri Derlemesi”. 

Erdener’in kitapları:

 “Kars’ta Çobanoğlu Kahvehanesinde Aşık Karşılaşmaları; Aşıklık Geleneğinin Şamanizm ve Sufizmle olan Tarihsel Bağları” Yapı Kredi Yayınları (2017)

“The Song Contests of Turkish Minstrels” (Türk Aşıklarının Karşılaşmaları), Harvard University Milman Parry Collection of Oral History Series (1995).

 “Turkish Through Folksongs”,(Türkülerle Türkçe) İndiana Üniversitesi Turkish Studies Yayınları. 

“Fifty Nasreddin Hoca Stories”, (Elli Nasreddin Hoca Hikayesi) Dunwoody Press (2008).

“101 Idiomatic Expressions”, (101 Deyim) Dunwoody Press (2004).

“Müzik Formları” (Nurhan Cangal ile)(1976).

 “Sonat ve Sonat Formu” (Nurhan Cangal ile) (1972). 

Bazı Makaleleri:

“Murat Çobanoğlu’nun Aşık olma Sürecinde Görülen Şamanizm İzleri”, Folklor/Edebiyat (2004).

 “Saz Kopuzdan Türemiş Olamaz”, Folklor/Edebiyat, (2015).

 “Alevilik Şamanizm ile İslamın Yoğrulmasından Doğan ‘Anadolu Sufizmi’dir”Cumhuriyet Gazetesi, Herkese Bilim ve Teknoloji (2016).

 “Turkish Song Dueling”, Garland Dünya Müziği Ansiklopedisi, (2001). 

“The Initiatory Dream of Turkish Minstrels”,International Journal of Music in Turkey, (1997). 

“Turkish Minstrels in Song Dueling”,International Folklore Review, (1993).

 “Etnomüzikoloji Nedir?” Türk Kültürü Araştırmaları, (1993). 

“Çoksesli Müzikle Endüstrileşme Arasındaki İlişkiler”, Türk Folkloru Araştırmaları, 1988).

 “Interaction Processes of Turkish Minstrels”, Turkish Culture, (1987). 

“Baksı I” Türk Folklor Araştırmaları, (1978). 

“Baksı II” Türk Folklor Araştırmaları, (1978). 

“Halk Türküleri Koro İçin Çoksesli Hale Getirilmeli midir?” I. Uluslararası Folklor Kongresi Bildirileri (1977).

https://www.sanattanyansimalar.com/prof-dr-yildiray-erdener-i-yitirdik/5969/?fbclid=IwAR2qhMjK3VGgNGwCm_CVeSjf3xfw19LPWGywhQ2R8vLuH5J9HniAeUH9mrA